Myyntipolku kehitetään usein myyjän tarpeisiin
Myynti- ja palvelupolkuja kehitetään vielä nykyään kovin usein myyjän tarpeisiin. Kehitystyössä saatetaan tunnistaa ne paikat, joissa asiakas kaipaa lisätietoja tai missä oma asiakaspalvelu ruuhkautuu ja avuksi tarvitaan digitaalisia välineitä. Mitä tehdä, jos myynti ei hyvästä suunnittelusta huolimatta vedä entiseen malliin? Uudistatko brändiä? Teetkö taktisen kampanjan? Uusit nettisivun tai aloitat maksetun kampanjan? Mitä sanoisit, jos ensin tutkittaisiin, mitä kannattaa tehdä?
Laadullinen tutkimus avuksi
Laadullinen tutkimus avaa uuden näkökulman tilanteeseen erityisesti silloin, kun kanavista saatu data ei enää riitä selittämään myynnin kehitystä. Kaikki tehdään oikein tai kampanja on upea, mutta silti myynti ei lähde vetämään. Tutkimuksella voidaan selvittää yksittäisen kampanjan onnistumisen keinot tai tutkia laajemmin koko myyntipolun kehittämistä. Tutkia voidaan mm:
Asenteita, markkinassa vallitsevia oletuksia ja ennakkoluuloja, loppukäyttäjien ostopäätöksen motiiveja, jälleenmyyjän asennetta ja keinoja helpottaa myyntiä.
Nykyisen markkinoinnin ymmärrettävyyttä ja tehoa, myyntipolun tai palvelupolun toimivuutta ja lisämyynnin paikkoja, valittujen kanavien toimivuutta ja tehoa.
Asiakastutkimus välillä laadullisin metodein
Haastatteluina tehty asiakastutkimus rikastaa aiemmin määrällisenä tehtyä tutkimustulosta. On myös mahdollista tehdä määrällisen kyselytutkimuksen jälkeen laadullinen haastattelukierros, jolloin tutkimustuloksia päästään penkomaan paremmin ja heränneisiin lisäkysymyksiin saadaan vastaukset.
Jutellaan lisää!
Riina p. 050 5385753